Logo Martinus CollegeHet Martinus College in Grootebroek is een scholengemeenschap voor vmbo-mavo-havo-atheneum-gymnasium. In schooljaar 2015-2016 is de school in vijf eerste klassen gestart met een pilot van de lesmethode Social Media Rijbewijs. Na een succesvolle pilot krijgen alle leerlingen in de dertien brugklassen sinds dit schooljaar les in mediawijsheid en digitale vaardigheden.

Wij stelden vijf vragen aan twee leerlingen en twee docenten die met de methode hebben gewerkt.

Vijf vragen aan…. leerlingen

 Meike Wiersma (12 jaar) en Carlo Sikkink (13 jaar) zitten in klas Gymnasium 1a.

1. Wat vonden jullie van de lessen?

Carlo: De lessen waren anders, leuker dan normale lessen. De filmpjes vond ik geslaagd, die waren leuk en leerzaam. Het was fijn om soms in groepjes dingen te doen, meestal zitten we in rijtjes.

Carlo en MeikeMeike: Er was veel afwisseling, dat maakt de les leuker. Fijn om te praten met anderen, dat je ook weet wat zij erover denken. Maar ik vond het ook leuk om vragen op de computer te maken.

2. Welk onderwerp sprak je het meeste aan?

Carlo: De filmpjes waarin werd uitgelegd hoe je je Insta en Snapchat op privé kan zetten.

Meike: Ik vond een website maken erg leuk, je kon zelf bedenken wat je ermee ging doen. Ik heb er zelfs thuis nog aan verder gewerkt.

3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd van de lessen?

Carlo: Trucjes om slim te zoeken op google, zoals woorden tussen haakjes zetten en het min- teken. Ook vond ik het goed om te leren om een website te maken, ik wist nog niet hoe dat moest.

Meike: Over het online pesten. Ik heb er niet dagelijks mee te maken, het is goed om te realiseren dat het gebeurt.

 4. Zou je deze lessen aanraden aan leerlingen op andere scholen?

Carlo: Ja, het onderwerp wordt niet overal veel besproken. Sommige kinderen ontdekken het niet zelf.

Meike: Het is nodig, sommige kinderen hebben met pesten te maken. Je kan jezelf beter beschermen, bv door betere wachtwoorden.

5. Wat zou je tot slot nog willen zeggen over de lessen?

Meike: Ik vond het een interessant project. Af en toe wist ik het al maar ik heb er ook wel wat over geleerd.

Carlo: Ik vond het leuk, het was afwisselend, en toch interessant ook.

Vijf vragen aan… docenten

Linda VisserLinda Visser is mediathecaris en Niels Haring is docent. We stelden hen ook vijf vragen over de lessen:

1. Met welke reden hebben jullie deze lesmethode aangeschaft?

Linda: Om leerlingen mediawijzer te maken. Mediawijsheid wordt steeds belangijker in de samenleving, informatievaardigheden ook. We wilden geen losse lessen gebruiken of zelf lessen ontwikkelen. Deze lesmethode combineert mediawijsheid en digitale vaardigheden. Het is een complete methode, alles komt aan bod en dat sprak me aan.

Fijn dat er sinds dit schooljaar ook verdiepingslessen zijn over online pesten en seks op internet: op deze onderwerpen wil je toch wat dieper ingaan.

Niels: Leerlingen moeten voorbereid worden op wat van ze verwacht wordt als ze gaan studeren of werken. Ze moeten informatie leren verwerken, daar bedoel ik mee dat ze informatie kunnen opzoeken op Google en dit bijvoorbeeld verwerken in een Prezi, filmpje of website. Daar is in deze methode net zo veel aandacht voor als voor onderwerpen als pesten en privacy.

2. Hoe zijn de lessen gegaan?

Niels HaringLinda: De lessen gingen goed. De leerlingen waren ontzettend gemotiveerd, vonden het leuk om te doen. De gesprekken kwamen goed op gang. De leerlingen willen veel vertellen, je komt bijna tijd te kort!

Niels: De informatieve lessen zijn heel gestructureerd. Leerlingen vroegen tijdens de les spontaan of ze even hun mobiel mochten pakken om de privacy instellingen aan te passen.

Zelf media maken vinden ze fantastisch! De lessen waarin leerlingen zelf media gaan maken kunnen wel soms wat chaotisch zijn.

3. Wat vinden jullie de pluspunten van deze methode?

  • Het is een compleet aanbod;
  • Goede structuur, de opbouw per onderwerp geeft leerlingen overzicht;
  • Consequente boodschap;
  • Leerlingen zijn er met plezier mee bezig. Ze stellen zich open.
  • En zelf media maken vinden ze fantastisch!

 4. Zou je deze lessen aanraden aan andere scholen?

Linda: Dat heb ik al gedaan, haha. Ik vind het een compleet pakket met meerdere aspecten. Je hoeft niet het wiel zelf uit te vinden. Doordat het een pakket is, is er een consequent niveau in benaderen van de onderwerpen.

De toon in de methode is ook prettig, niet te kinderachtig en niet te volwassen.

Niels: Uiteraard zou ik het aanraden. Sociale media zijn voor heel veel leerlingen hun leven. Leerlingen nemen het serieus omdat een volledig pakket is, dat is toch anders dan een pak stenciltjes. Het biedt je als docent ook handvatten als je zelf niet zo vaardig bent.

 5. Hoe zou je de lesmethode in twee zinnen omschrijven?

Linda: Uitstekend vertrekpunt om leerlingen mediawijs en infovaardig te maken. In de methode staat het positieve voorop!

Niels: Een programma om leerlingen bewust te laten worden van de gevaren van sociale media maar ook van de goede dingen van sociale media.